shadow

Nacebelcode 2025

73.200  Markt- en opinieonderzoek

Toelichting
Deze subklasse omvat:
- het uitvoeren van marktonderzoeken naar de bekendheid, de beoordeling en het gebruik van goederen en diensten, naar productontwikkeling en prijsstelling, naar het gebruik van media en naar de herinnering en de impact van reclame
- het uitvoeren van opinieonderzoeken naar de levenskwaliteit en leefstijlen, naar maatschappelijke en politieke participatie, naar partijvoorkeur en stemgedrag

Deze subklasse omvat ook het wetenschappelijk uitvoeren van markt- en opinieonderzoek met:
- kwalitatieve en kwantitatieve methodologische oriëntatie
- reactieve en niet-reactieve onderzoeksprocedures
- het verzamelen van onderzoeksgegevens door vragen stellen, observeren, meten en tellen
- het afnemen van fysieke, telefonische en online interviews en interviews per post om onderzoeksgegevens te verzamelen
Deze subklasse omvat niet:
- de reclame, zie 73.1
- de activiteiten op het gebied van public relations en communicatie, zie 73.30
- het afnemen van telefonische interviews voor markt- en opinieonderzoek op contractbasis of voor een vast bedrag, zie 82.20



Behoort tot
73.20  Markt- en opinieonderzoek


Bevat
73.20001 Onderzoek naar de omvang van de markt voor bepaalde producten, de ontvangst en de bekendheid van producten en koopgewoonten, met het oog op verkoopbevordering en ontwikkeling van nieuwe producten

73.20002 Statistische analyses van de resultaten van het onderzoek

73.20003 Onderzoek naar de opvattingen van het publiek over politieke, economische en sociale onderwerpen en statistische analyses daarvan

 Terug
 lijst secties